Buteyko methode

De Buteyko Methode
De Buteyko Methode houdt in dat je niet diep inademt. Adem minder lucht in dan je gewend bent. Verminderen van de diepte van de ademhaling is mogelijk door ontspanning van de ademhalingsspieren. Als je dag en nacht gewend bent veel lucht in te ademen en weer uit te ademen, ben je chronisch aan het hyperventileren. Meestal heb je het niet in de gaten. Je hebt lichamelijke klachten, zoals snel moe zijn, pijn in je nek, in je schouders of je borst, hartkloppingen, je zucht vaak, gaapt veel.  
Een correcte ademhaling bij een gezond mens in rust zie je niet en hoor je niet. Ademen doe je door de neus, omdat je daardoor de ademhaling vermindert, de lucht filtert op stofjes en bacteriën, de lucht verwarmt of verkoelt. Door de aanmaak van stikstof in je neus wordt de lucht gedesinfecteerd. Je raakt minder koolzuurgas kwijt. Koolzuurgas heeft meerdere gezichten. Het is niet alleen een afvalstof, die overblijft nadat zuurstof en je voedsel zijn omgezet in energie, water en koolzuurgas. Het is nodig dat je longen een bepaald percentage koolzuurgas (ongeveer 6 procent) behouden. (De lucht om ons heen bevat ongeveer 0,03 procent.) Want het koolzuurgas zorgt er voor dat zuurstof vanuit het bloed in de weefsels komt. Bij hyperventileren heb je meestal genoeg zuurstof in je bloed, maar het kan door gebrek aan koolzuurgas ( je blaast veel te veel en te hard door je longen) niet in de cellen komen.

Hoe kun je weten of je te veel ademt?
Je voelt je niet helemaal gezond. Opstaan met een duf, mistig hoofd, nog moe je bed uit, astma, pijn in de spieren, veel zuchten, hoesten, hoge bloeddruk, weinig uithoudingsvermogen, gauw paniekerig, opgejaagd voelen, angstig, gewicht verliezen lukt niet of moeilijk, slaap apneu..… Het kan zijn dat je er al jaren mee leeft en niet eens meer goed weet hoe het voelt en is om meer energie te hebben, om een goede gezondheid te hebben.

De Controle Pauze (CP).
Buteyko ontwikkelde een manier om te meten of je hyperventileert. Kijk onder tabje AAN DE SLAG hoe je je de CP meet.
Heb je een korte CP gemeten? Bijvoorbeeld 8 of 9 seconden, dan betekent dat dat je veel te veel ademt.

Je kunt je afvragen: Hoe krijg ik dan een rustige, zachte, verminderde, bij mij passende ademhaling?
De Buteyko Methode bestaat uit eenvoudige oefeningen, makkelijk om te leren. Je normaliseert je ademhaling. De oefeningen zorgen er voor dat het ademhalingscentrum, dat zich in je hoofd bevindt, wordt bijgesteld, zodat je vanzelf minder lucht gaat inademen. Dagelijks oefenen is hier voor nodig. Tot je een niveau bereikt waarop je je gezond en energiek voelt. Je CP heb je verlengd.